در مقالات قبل به مفاهیم بازاریابی، بازاریابی درون گرا و برون گرا دو استراتژی مرسوم در مارکتینگ می باشند که بیشتر به آن می پردازیم. و اینجا می خواهیم به تفاوت بازاریابی برون گرا و درون گرا (تفاوت بازاریابی inbound و Outbound) به پردازیم.
بازاریابی برون گرا یا Outbound Marketing
برای درک بهتر تفاوت بازاریابی inbound و Outbound، ابتدا بازاریابی برون گرا یا Outbound Marketing که روش معرفی محصولات یا خدمت و توسعه فروش آن از طریق فشار بر افکار مشتری با تبلیغات و اطلاع رسانی است که بصورت مستقیم به مشتریان منتقل می شود را توضیح می دهیم. این روش سنتی یا مداخله گر در دنیای امروز به عنوان یک روش آزار دهنده در بازاریابی شناخته می شود.
بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing
روش معرفی کالا یا خدمت و توسعه فروش آن از طریق نفوذ در افکار مشتری با عملیات فروش و روابط عمومی (نامحسوس) است . این روش مدرن و دارای جاذبه، به عنوان یک روش نامحسوس و بسیار تاثیر گذار در بازار یابی شناخته شده می باشد. به بازاریابی درون گرا، بازاریابی ربایشی یا جاذبه ای نیز می گویند. تفاوت بازاریابی برون گرا و درون گرا
بنابراین بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) بر تولید محتوای با ارزش تمرکز دارد که بتواند مخاطبان را با میل خودشان به سمت کسب و کار شما جذب کند. سئو و بازاریابی محتوا، گیمیفیکیشن و…. از ابزارهای این نوع استراتژی می باشند. و این در حالی است که بازاریابی برون گرا با نگاه سنتی خود بسیار پر هزینه، کم اثر بخش و زمان برتر هم می باشد. بازاریابی درونگرا و برونگرا
در جدول ذیل بصورت کلیدی و خلاصه به تفاوت های آن می پردازیم: