هک رشد Growth Hacking یک فرآیند رشد بازاریابی هوشمندانه است.
هک رشد یعنی رشد خود را چه در سطح فردی و چه در سطح شرکتی و سازمانی، هک کردن و یا به سرعت و با کمترین زمان به رشد مطلوب رسیدن.
هک کردن رشد یعنی به سرعت و با کمترین هزینه، رشد کردن.
هک رشد ستاره شمالی هدفی به غیر رشد خود و یا رسیدن به ستاره شمالی که همان رشد است، ندارد.
برای درست فکر کردن در مسیر ستاره شمالی که همان هدف اصلی کسب و کار شما می باشد که چیزی جز رشد نیست، باید اندیشه رشد داشت.
بای درک علمی از هک رشد بیهتر است مقاله قیف هک رشد مطالعه کنید.
اصطلاح هک رشد (Growth Hacking):
شان الیس (Sean Ellis) مدیر عامل GrowthHackers اصطلاح “هکر رشد” را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد:
“هکر رشد فردی است که شمال حقیقی رشد است.”
تعریف اندرو چن از هک رشد:
اندرو چن (Andrew Chen) هک رشد را اینطور تعریف می کند:
هکر رشد یک معاونت بازاریابی نوین است.
از جمله شرکتهای معتبر و موفقی که در جهان با استفاده از هک رشد به سرعت رشد کرده اند: AirBnB، DropBox، Gmail، Instagram، Pinterest و شرکتهای ایرانی چون اسنپ و تپسی و خیلی از استارت آپهای جهانی و داخلی می باشند.
هک رشد در هک رشد ستاره شمالی کاملاً در ایران بومی سازی شده و قابل پیاده سازی اجرا در تمام شرکت های نوپا و شرکتهای قدیمی ایرانی می باشد.
مزایای هک رشد
همانطور که در تعارف هک رشد که در بالا اشاره شد مهمترین مزیت هک رشد کم هزینه بودن و سریع نتیجه گرفتن آن است که این روش را با دیگر روش های بازاریابی حتی دیجیتال مارکتینگ متمایز می کند.
هک رشد نرخ بازگشت سرمایه ی (ROI) مطلوبی دارد و نرخ تبدیل (CRO) بالاتری نیز ایجاد میکند.
بسیاری از شرکتهای نوپا و به اصطلاح استارتاپها تمایل بیشتری به هک رشد دارند و بسیار هم رشد سریع و کم هزینه ی فروش خود تجربه کرده اند. هک رشد تمرکز بر دادهها دارد و با استفاده از تکنیک های کد نویسی و گرافیکی توام با بازاریابی نوینی چون بازاریابی ویروسی و تبلیغات دهان به دهان مزیت ایجاد میکند.
گامهای هک رشد از نظر رایان هالیدی (Ryan Holiday):
گام اول: ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)
گام دوم: کشف هک رشد خود
گام سوم: تبدیل ۱ به ۲ و ۲ به ۴ (وایرال شدن)
گام چهرام: حفظ مشتریان و بهینه سازی
گام پنجم: مستقیم سراغ منابع اصلی این رشته بروید