حداقل محصول پذیرفتنی
حداقل محصول پذیرفتنی
ساخت یک محصول مبتی بر متودولوژی نوپای ناب آقای اریک ریز بر پایه MVP
یا همان حداقل محصول پذیرفتنی
The Lean Startup | Methodology
MVP
Minimum Viable Product
ساخت یک محصول مبتی بر متودولوژی نوپای ناب آقای اریک ریز بر پایه MVP
یا همان حداقل محصول پذیرفتنی
The Lean Startup | Methodology
MVP
Minimum Viable Product
MVP چیست؟
مفهوم MVP:
MVP یا Minimum Viable Product یا همان حداقل محصول قابل قبول یا قابل عرضه (حداقل محصول پذیرفتنی و همچنین کمینه محصول پذیرفتنی) نیز ترجمه شده است).
در واقع به نسخهای از محصول اطلاق میشود که با کمترین تلاش، به شناخت حداکثری تیم از مشتریان راغب (Lead) کمک میکند. (اریک ریز)
این مفهوم بدان معناست که با ایجاد مجموعهای از ویژگیهای حداقل در محصول، آن را برای پذیرندگان اولیه قابل استفاده نماییم.
برای رسید به یک MVP درست و مطلوب باید از روش متناسب سازی محصول با بازار (PMF) استفاده کرد؛ PMF که مخفف Product-Market-Fit میباشد به معنی همخوانی بازار با محصول است و یا به عبارت دیگر، رساندن و نزدیک کردن محصول به بازر هدف یا منطبقسازی محصول بر اساس نیازهای مطلوب مشتریان.
مثال: اگر مشکل این است که جایی برای نشستن وجود ندارد، جواب این پرسش این است که به جای ساخت صندلی فوقپیشرفته، صندلی سادهای برای کاربر بسازیم و پس از اطمینان از رفع نیازهای اساسی کاربر، به توسعهی آن بپردازیم.
بر اساس تعاریف فوق یک ام وی پی MVP، حداقلی محصول یا خدمت قابل قبولی است که می توان به مشتریان راغب مورد هدف عرضه کرد و پس از کسب بازخوردهای ایشان آن محصول یا خدمت را بهینه تر و منطبق تر با نیازهای آن مشتریان راغب مورد هدف دوباره عرضه نمود.
تعریفی دیگر از MVP:
یک MVP میتواند یک پروتوتایپ، یک محصول کامل و بخشی از امکانات یک محصول کامل باشد.
یکی از استراتژی عمومی MVP برای یک محصول، پیادهسازی یک وب سایت و انتقال ترافیک بر روی آن از طریق انتشار آگهی است.
این وب سایت به هیچ سیستم فروشی متصل نبوده و تنها به معرفی ویژگیهای MVP میپردازد.
با مانیتورینگ گردش کاربر و اطلاعات به دست آمده از الگوهای کلیک بر روی بخشهای مختلف وب سایت میزان جذابیت MVP برای کاربران سنجیده میشود.
MVP در مورد خدمات زمانی تولید میگردد که هدف جذب تعداد محدوی کاربر به منظور معرفی آن خدمات و یا چشماندازی از آن باشد.
مفهوم Lean Startup:
آقای اریک ریز (Eric Ries) در سال 2011 یک مباحثی را در قالب نوپای ناب (lean Startup) مطرح می کند که سه اصل ذیل خلاصه می شود:
1- بساز
2- بسنج
4- یاد بگیر
گام های اصلی و چرخه MVP:
کسب و کارهای نوپا یک مقصد و هدف در ذهن خود دارند : خلق یک کسب و کار متحول کننده که آقای اریک ریز آنرا چشم انداز کسب و کار نوپا می داند.
محصولات در کسب و کار های نوپا پیوسته درحال تغییر و بهینه سازی اند (مثل فرآیند تنظیم موتور).
برای رسیدن با آن آرمان باید به استراتژی زیر را پیاده سازی نمود:
۱- ایده پردازی
۲- مدل کسب و کار
۳- نقشه راه محصول
۴- طرز نگرش نسبت به رقبا و شرکا
۵- دیدگاهی راجع به این که مشتریان ما چه کسانی خواهند بود!