هک رشد چیست؟
هک رشد چیست؟
هک رشد یک فرآیند رشد بازاریابی هوشمندانه است.
مفهوم هک رشد چیست؟ هک رشد یعنی رشد خود را در سطح فردی، در سطح شرکتی و در سطح سازمانی، هک کنیم. در واقع با سرعت بالا و با کمترین زمان به رشد مطلوب برسیم.
” هک کردن رشد یعنی به سرعت و با کمترین هزینه، رشد کردن ”
شرکت رشد ستاره شمالی هدفی به غیر رشد خود و یا رسیدن به ستاره شمالی که همان رشد است، ندارد.
برای درست فکر کردن در مسیر ستاره شمالی که همان هدف اصلی کسب و کار شما می باشد که چیزی جز رشد نیست، باید اندیشه رشد داشت.
برای درک علمی از هک رشد بهتر است مقاله قیف هک رشد مطالعه کنید.
هک رشد یک فرآیند رشد بازاریابی هوشمندانه است.
مفهوم هک رشد چیست؟ هک رشد یعنی رشد خود را در سطح فردی، در سطح شرکتی و در سطح سازمانی، هک کنیم. در واقع با سرعت بالا و با کمترین زمان به رشد مطلوب برسیم.
” هک کردن رشد یعنی به سرعت و با کمترین هزینه، رشد کردن ”
شرکت رشد ستاره شمالی هدفی به غیر رشد خود و یا رسیدن به ستاره شمالی که همان رشد است، ندارد.
برای درست فکر کردن در مسیر ستاره شمالی که همان هدف اصلی کسب و کار شما می باشد که چیزی جز رشد نیست، باید اندیشه رشد داشت.
برای درک علمی از هک رشد بهتر است مقاله قیف هک رشد مطالعه کنید.
مشاوره هک رشد
مشاوره هک رشد
برای دریافت خدمات مشاوره هک رشد می توانید در قسمت ثبت نام اطلاعات خود تکمیل فرمایید.
با شرکت رشد ستاره شمالی موتور رشد خود را راه اندازی کنید.
از روش مشاوره هک رشد ستاره شمالی استفاده کنید!
مشاوره هک رشد از یک سکوی پرتاب نوین به یک روش شناخته شده محبوب در شرکت های جاه طلب در هر شکل و اندازه ای تبدیل شده است و از استارت آپ های زیرک گرفته تا سازمانهای بزرگی که می خواهند صنایع سنتی خود را به شکلی فناورانه، داده محور، چابک و هوشمندانه متحول کنند.
هک رشد با ترکیب استراتژی های منحصر به فرد خود و از راهحل مبتکرانه، چالشها و اقدامات مبتنی بر داده، راهی برای ساده کردن پیچیدگی های جذب و حفظ مشتریان استفاده می کند تا به ستاره شمالی خود یعنی همان رشد با سرعت بالا دست یابید.
مهم نیست که آیا همچنان به دنبال تناسب محصول با بازار هستید، برای گسترش در یک بازار جدید آماده میشوید، یا در تلاش برای مقابله با رشد متوقف هستید، ما میتوانیم به شما در ایجاد یک استراتژی رشد جدید کمک کنیم. تحلیلگران، بازاریابها و کارآفرینان سختگیر ما، کمپینهای مبتنی بر داده، مبتنی بر محتوا و ROI را ارائه میکنند و ما دوست نداریم در اطرافمان به هم ریخته باشیم.
مشاوره هک رشد ما هوشمندانه هک رشد را بازاریابی می کند.
برای دریافت خدمات مشاوره هک رشد می توانید در قسمت ثبت نام اطلاعات خود تکمیل فرمایید.
با شرکت رشد ستاره شمالی موتور رشد خود را راه اندازی کنید.
از روش مشاوره هک رشد ستاره شمالی استفاده کنید!
مشاوره هک رشد از یک سکوی پرتاب نوین به یک روش شناخته شده محبوب در شرکت های جاه طلب در هر شکل و اندازه ای تبدیل شده است و از استارت آپ های زیرک گرفته تا سازمانهای بزرگی که می خواهند صنایع سنتی خود را به شکلی فناورانه، داده محور، چابک و هوشمندانه متحول کنند.
هک رشد با ترکیب استراتژی های منحصر به فرد خود و از راهحل مبتکرانه، چالشها و اقدامات مبتنی بر داده، راهی برای ساده کردن پیچیدگی های جذب و حفظ مشتریان استفاده می کند تا به ستاره شمالی خود یعنی همان رشد با سرعت بالا دست یابید.
مهم نیست که آیا همچنان به دنبال تناسب محصول با بازار هستید، برای گسترش در یک بازار جدید آماده میشوید، یا در تلاش برای مقابله با رشد متوقف هستید، ما میتوانیم به شما در ایجاد یک استراتژی رشد جدید کمک کنیم. تحلیلگران، بازاریابها و کارآفرینان سختگیر ما، کمپینهای مبتنی بر داده، مبتنی بر محتوا و ROI را ارائه میکنند و ما دوست نداریم در اطرافمان به هم ریخته باشیم.
مشاوره هک رشد ما هوشمندانه هک رشد را بازاریابی می کند.
آموزش هک رشد
آموزش هک رشد
برای آموزش هک رشد می توانید در قسمت ثبت نام اطلاعات خود را جهت شرکت در دوره هک رشد تکمیل فرمایید.
شرکت رشد ستاره شمالی که اولین و قوی ترین مجموعه در مشاوره، اجرا و پیاده سازی استراتژی های هک رشد بشکل بومی سازی شده می باشد، در ابتدا با فضای آموزش هک رشد کار خود را آغاز میکند.
برای آموزش هک رشد می توانید در قسمت ثبت نام اطلاعات خود را جهت شرکت در دوره هک رشد تکمیل فرمایید.
شرکت رشد ستاره شمالی که اولین و قوی ترین مجموعه در مشاوره، اجرا و پیاده سازی استراتژی های هک رشد بشکل بومی سازی شده می باشد، در ابتدا با فضای آموزش هک رشد کار خود را آغاز میکند.
دوره هک رشد
دوره هک رشد
مهمترین سرفصل های دوره هک رشد شامل موارد ذیل می باشد:
۱- مقدمه و تاریخچه هک رشد
۲- فازهای رشد مبتنی بر مدل Brain Balfour
۳- بازاریابی هک رشد و گامهای هک رشد از نظر رایان هالیدی
۴- MVP در هک رشد
۵- وایرال مارکتینگ در هک رشد
۶- ساختار، حوزهها، رویکردها و تکنیکهای هک رشد
۷- اصل AARRR
۸- مهارتهای هکر رشد بر اساس مدل T-Shaped و مراحل ایجاد یک تیم رشد
۹- بررسی پروژههای موفق در هک رشد (مدلهای بین المللی و داخلی)
۱۰- تولید مشتری راغب و بازاریابی درونگرا Inbound Marketing در هک رشد
مهمترین سرفصل های دوره هک رشد شامل موارد ذیل می باشد:
۱- مقدمه و تاریخچه هک رشد
۲- فازهای رشد مبتنی بر مدل Brain Balfour
۳- بازاریابی هک رشد و گامهای هک رشد از نظر رایان هالیدی
۴- MVP در هک رشد
۵- وایرال مارکتینگ در هک رشد
۶- ساختار، حوزهها، رویکردها و تکنیکهای هک رشد
۷- اصل AARRR
۸- مهارتهای هکر رشد بر اساس مدل T-Shaped و مراحل ایجاد یک تیم رشد
۹- بررسی پروژههای موفق در هک رشد (مدلهای بین المللی و داخلی)
۱۰- تولید مشتری راغب و بازاریابی درونگرا Inbound Marketing در هک رشد
اصطلاح هک رشد (Growth Hacking):
تعریف شان الیس از هکر رشد:
شان الیس (Sean Ellis) مدیر عامل GrowthHackers اصطلاح “هکر رشد” را در سال 2010 معرفی کرد:
“هکر رشد فردی است که تمام فکر و اعمالش برای رشد سریع شرکت برنامه ریزی شده باشد. تمام تصمیم های یک هکر رشد در جهت خلق رشد است.”
استراتژی های هک رشد
استراتژیهای هک رشد چیست؟
1. اصول هک رشد
در این بخش به تعدادی از اصول کلیدی هک رشد پرداخته میشود که در اجرای موفق این رویکرد بسیار حیاتی هستند.
1.1 تصمیمگیری مبتنی بر داده
اصل اساسی هک رشد، استفاده از دادهها به عنوان ابزار اصلی برای تصمیمگیری است. این شامل جمعآوری دادهها از منابع مختلف، تحلیل دقیق آنها و شناسایی فرصتهای رشد، الگوهای رفتاری مشتریان و نقاط ضعف و قوت کسبوکار است.
1.2 آزمایشهای مداوم
هکرهای رشد به طور مداوم ایدهها، ویژگیها و کمپینهای مختلف را تست میکنند تا بهترین راهکار را برای رشد شتابزده و کارآمد پیدا کنند. این آزمایشها میتوانند موجب بهبود و بهینهسازی فرآیندها و روشهای کسبوکار شوند.
1.3 بازاریابی ویروسی
یکی از راههای موثر هک رشد، ایجاد حلقههای ویروسی و برنامههای ارجاع است. این بدین معناست که با تشویق کاربران به اشتراکگذاری و دعوت دیگران، کسبوکار میتواند مخاطبان خود را به سرعت افزایش داده و رشد پایداری برای خود تضمین کند.
1.4 تمرکز بر چارچوب AARRR
چارچوب AARRR (به دست آوردن، فعالسازی، حفظ، درآمد، ارجاع) اصول اساسی هک رشد را شکل میدهد. هر یک از مراحل این چارچوب، مراحل کلیدی در مسیر کاربر را نمایندگی میکند و بهبود هر یک از این مراحل میتواند باعث رشد سریعتر کسبوکار شود.
2. استراتژیهای هک رشد
در این بخش، به توضیح استراتژیهای مختلف هک رشد پرداخته میشود که به کمک آنها میتوان به رشد کسبوکار دست یافت.
2.1 بازاریابی محتوا و بهینهسازی سئو
ایجاد محتوای ارزشمند و قابل اشتراک میتواند بازدیدکنندگان آگاهی بیشتری را به دنبال داشته باشد و رتبهبندی در موتورهای جستجو را بهبود بخشد. هکرهای رشد از تکنیکهای بهینهسازی سئو برای افزایش دسترسی به مخاطبان هدف و افزایش برتری در مقایسه با رقبا استفاده میکنند.
2.2 بازاریابی شبکههای اجتماعی
استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار برتر برای هک رشد محسوب میشود. هکرهای رشد با همکاری مخاطبان و ایجاد آگاهی و شناخت در میان آنها، مخاطبان جدیدی را به کسبوکار جذب میکنند و نیز اعتبار و اعتماد مشتریان را بهبود میدهند.
2.3 بهینهسازی محصول
بهبود محصول بر اساس بازخورد و عملکرد کاربران میتواند تأثیر قابل توجهی در رشد کسبوکار داشته باشد. هکرهای رشد با شناسایی نقاط ضعف و نیز ایجاد ویژگیهای مورد نیاز توسط کاربران، محصول را بهصورت مداوم بهبود میدهند تا تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان ارائه دهند.
2.4 برنامههای ارجاع
پیادهسازی برنامههای ارجاع که از کاربران خود خواستهها و پاداشهایی برای دعوت دیگران به کسبوکار ارائه میدهند، میتواند منجر به ایجاد یک حلقه رشدی ویروسی شود. مشتریان راضی به عنوان سفیران برند به کسبوکار جدیدی میآورند و رشد پایدارتری را برای آن تضمین میکنند.
2.5 بازاریابی تأثیرگذاران
همکاری با تأثیرگذاران و رهبران افکار میتواند محبوبیت برند را بالا برده و اعتماد مخاطبان را به دست آورد. تأثیرگذاران با تأیید و تبلیغ برند، به رشد کسبوکار کمک میکنند و همچنین بازاریابی شفاهی و غیره در بین طرفداران خود ایجاد میکنند.
3. اهمیت تجزیه و تحلیل دادهها
در این بخش به اهمیت تجزیه و تحلیل دادهها و نحوه بهرهبرداری از آنها برای هک رشد میپردازیم.
3.1 نظارت و پیگیری
هکرهای رشد برای موفقیت لازم است معیارها و معادلات کلیدی را نظارت و پیگیری کنند. این کار باعث شناسایی راهکارهای موفق و همچنین نقاط ضعف است.
3.2 بهینهسازی نرخ تبدیل
فهم و بهبود نرخ تبدیل میتواند برای هکرهای رشد اهمیت داشته باشد. حتی بهبودهای کوچک در نرخ تبدیل میتواند به رشد قابل توجهی منجر شود.
فرآیند هک رشد
برای اینکه بتوانیم فاز های مختلف قیف هک رشد را بهتر درک کنیم ابتدا یک نمای کلی از فرآیند هک رشد را بررسی خواهیم کرد.
وقتی اعضای تیم هک رشد خود را انتخاب کردید، باید بدانیم آنها دقیقاً چه کاری باید انجام دهند؟ فرآیند هک رشد مجموعه خاصی از فعالیتها را فراهم میکند که تیمهای رشد باید برای یافتن فرصتهای رشد جدید، و تقویت وضعیت موجود، از طریق آزمایشهای سریع برای یافتن بهترین عملکردها، انجام دهند. این فرآیند یک چرخه پیوسته شامل چهار مرحله کلیدی است:
(1) تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری بینش (Analysis).
(2) ایده پردازی (Ideate).
(3) اولویت بندی آزمایش (Prioritize).
(4) اجرای آزمایشها (Test).
حال، برای بررسی نتایج و تصمیمگیری در مورد مراحل بعدی، به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها برمیگردد. در این مرحله، تیم به دنبال برندگان اولیه میگردد و در زمینههای نوید بیشتر سرمایهگذاری میکند، در حالی که به سرعت آنهایی را که نتایج ضعیف نشان میدهند کنار میگذارد. با ادامه روند، تیم رشد برنده های بزرگ و کوچک را در طول زمان ترکیب می کند و یک چرخه با فضیلت از نتایج همیشه بهبود یافته ایجاد می کند.
تیم با گرد هم آمدن برای یک جلسه رشد منظم، روند را در مسیر خود نگه می دارد. جلسات تیم، که معمولاً باید هفتهای یکبار برگزار شوند، یک انجمن سختگیرانه برای مدیریت فعالیتهای آزمایشی تیم، بررسی نتایج و تعیین اینکه کدام هکها را امتحان کنید، فراهم میکند. تمرین جلسه ایستاده، که بخشی از روش توسعه نرم افزار چابک است (agile software development method)، می تواند به راحتی برای هک رشد سازگار شود. مانند توسعه نرمافزار چابک، جایی که تیم از جلسات برنامهریزی اسپرینت برای سازماندهی کارهای آتی خود استفاده میکند، جلسات رشد به تیم رشد اجازه میدهد تا به طور مشابه پیشرفت را تا به امروز بررسی کند، آزمایشها را اولویتبندی کند و سرعت آزمایش خود را حفظ کند.
تعریف اندرو چن از هک رشد:
اندرو چن (Andrew Chen) هک رشد را اینطور تعریف می کند:
هکر رشد یک معاونت بازاریابی نوین است.
گامهای استراتژی هک رشد از نظر رایان هالیدی (Ryan Holiday):
گام اول: ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)
گام دوم: کشف هک رشد خود
گام سوم: تبدیل 1 به 2 و 2 به 4 (وایرال شدن)
گام چهارم: حفظ مشتریان و بهینه سازی
گام پنجم: مستقیم سراغ منابع اصلی این رشته بروید
مراحل هک رشد
۱- تعیین اهداف هک رشد
۲- بررسی موقعیت فعلی
۳- استفاده اهرمی از نقاط قوت
۴- برنامه ریزی برای اهداف تعیین شده هک رشد
۵- شروع و اجرای برنامه های هک رشد
نوآوری در هک رشد
فناوری های نوظهوری چون شبکه بلاکچین، اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوع (Artificial Intelligence)، یادگیری ماشین (Machine Learning)، یادگیری عمیق (Deep Learning)، متاورس (Metaverce)، عرضه محصولات مجازی NFT و دیگر فناوری های نوظهور باعث شدند تا فضای کسب و کارها به سمت اتوماسیون سازی (Automation)، دیجیتالی سازی (Digitization) و هوشمندسازی (Intelligentization) مبتنی بر علم داده (Data Science) که لازمه تحول دیجیتال (Digital Transformation) در شروع انقلاب صنعتی چهارم است، سوق داده شوند.
در این خصوص شرکت رشد ستاره شمالی (Northstar Business) با مشاوره مدیریتی، آموزش و پیاده سازی رشد و توسعه کسب و کارها بخصوص در حوزه تجارت الکترونیک (E-Commerce) و تجاری سازی انواع ایده ها و مدل های تجارت الکترونیک بخصوص در پلتفرم های نوظهور مانند اینترنت اشیاء (IoT)، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و هوشمندسازی مراحل مختلف قیف بازاریابی، خدمات خود را بصورت سفارشیسازی شده در حوزههای هک رشد، طراحی و پیاده سازی فرآیندهای بازاریابی و فروش نوین، دیجیتال مارکتینگ، گیمیفیکیشن (Gamification)، معماری برند و آموزش نیروهای متخصص، ارائه می دهد.
هک رشد استارتاپ
استراتژیهای هک رشد برای استارتآپهایی که موفقیت را تضمین میکنند:
به منظور گسترش یک کسب و کار، برای کارآفرینان بسیار مهم است که محصولات خود را به طور موثر بازاریابی کنند و تنها راه نجات هک رشد استارتاپ است. چالش های زیادی در این راه وجود دارد، با این حال، مقیاس پذیری با این بهترین استراتژی های هک رشد امکان پذیر است.
به منظور دستیابی به مخاطبان انبوه، کارآفرینان باید از تکنیک های مختلف هک رشد استفاده کنند. اگرچه برخی از این تکنیکها تنها چند سالی است که وجود دارند، با این وجود، ثابت کردهاند که نقشی حیاتی در رشد کسبوکارهای امروزی دارند.
بسیاری از کارآفرینان آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از گسترش کسب و کار خود تبدیل کرده اند، زیرا نتایج مثمر ثمری را مشاهده کردند، و زمان آن فرا رسیده است که شما نیز این کار را انجام دهید.
کارآفرینان هک های مختلف رشد را جستجو می کنند و می خواهند با جمع آوری میلیون ها مشتری که درآمد آنها را افزایش می دهد، به سرعت رشد کنند. ایده های هک رشد برای کسب و کارها یک عنصر اثبات شده موفقیت است. اما هر کسب و کاری نمی تواند این هک های رشد بازاریابی را به بهترین شکل اجرا کند.
استراتژی های هک رشد برای امتحان کردن:
– قبل از راه اندازی لیست ایمیل برای ارسال تهیه کنید
– اهرم بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing استفاده کنید
– مشارکت های تجاری جدید ایجاد کنید
–
در رویدادهای انجمن ها (فروم ها) شرکت کنید
–
یک جامعه رسانه اجتماعی بسازید
–
رقبای خود را دنبال کنید
–
یک استراتژی محتوای تهاجمی ایجاد کنید
–
با اینفلوئنسرها کار کنید
–
برای فرصت های مطبوعاتی از سایت های خبری استفاده کنید
–
برای مشتریان خود هدیه بفرستید
راهکارهای هک رشد
راهکارهای هک رشد شامل تکنیک های آنلاین و بعضاً آفلاینی می باشد که کمک به رشد سریع کسب و کار و یا استارتاپ شما می کندکه در ذیل به مهمترین آنها می پردازیم:
– افزایش ترافیک و یا بازدید از سایت شما
– تلاش در شبکه ها اجتماعی به منظور ارجاع به وب سایت
– تولید سرنخ ها یا همان Lead generation
– افزایش نرخ تبدیل
– مطالعه و بهینه سازی UI/UX (تجربه کاربری و رابط کاربری)
– استفاده از ابزارهای جذب مشتری مانند سئو (SEO)، تبلیغات آنلاین و غیره
– ابزارهای بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing
– درگیرسازی ذهن کاربر به منظور هدایت به سمت افزایش نرخ تبدیل با روشهایی چون گیمیفیکیشن (Gamification)
– و دیگر موارد…
تیم هک رشد
در مراحل اولیه یک استارتاپ یا کسب و کار در مهارتهای رشد، هیچ تیمی وجود نداشت. تعدادی از افراد و بنیانگذاران استارتاپ ها بودند که ایده ها، گردش کار و تاکتیک های لازم را در کنار هم قرار می دادند.
برخی از این افراد خود را “هکرهای رشد” به شیوه ای زبان به زبان معرفی می کنند.
با افزایش مهارتها، واضح بود که برای انجام هرگونه اثر کارآمد، به ویژه در زمینه محصول فضای رشد بزرگتر، پیچیدهتر و کامل تر می شد. بنابراین باید گروههای کاملی از افراد را سازماندهی کنید.
به معنای دیگر فضای رشد با پیشرفت استارتاپ از فرد یا همان واژه قدیمی هکر رشد به تیم رشد تبدیل خواهد شد.
بنابراین تیم رشد بوجود آمد، با این فلسفه که شما نمی خواهید یک نابغه تنها با همه اهرم ها، و یک تیم خیلی محدود از همراهان باشید. در عوض، باید سازمانی با مجموعه وسیعی از مهارت ها ایجاد کنید.
همانطور که در تصویر مقابل پیداست، برای اکثر مأموریت های یک تیم رشد، شما به نقش های عملکردی مختلف برای تامین نیازهای استارتاپ نیاز دارید که به شرح دیل می باشد:
1- محصول: مدیر محصول که مسئول نقشه راه و آزمایش MVP است.
2- بازاریابی: بازاریاب رشد، یک بازاریاب همه کاره با تخصص در کانال های بازاریابی آنلاین (از بازاریابی پولی “Paid Media” گرفته تا SEO یاایمیل مارکتینگ و غیره.
3- مهندسی: مهندس رشد، مهندسی که بر تصمیمات فنی و اجرای آزمایش ها متمرکز شده است.
4- داده ها: تحلیلگر داده های رشد، یک تحلیلگر بر ایجاد بینش کاربران و لیدها تمرکز می کند. (هم در سطح کلان چرخه عمر کاربر و هم در سطح خرد)
شما همه این افراد را در تیم های جداگانه ترکیب کرده و سازماندهی می کنید. تریکب آنها با هم شما را به یک سازمان رشد تبدیل می کند.
اعضای دیگر که خارج از تیم رشد می باشند ولی در تیم سازی مورد نیاز است، شامل تیم مالی، تیم برنامه ریزی، تیم تولید محصول یا خدمات و تیم های لجستیک برای محصولات فیزیکی و غیره.
اصول هکرهای رشد
ده اصل کلیدی هکرهای رشد:
1- خلاق بودن
2- هکرهای رشد منتظر نمی مانند تا شخص دیگری فرصت ها را با آنها به اشتراک بگذارند.
3- آنها روش هک رشد منحصر به فرد خود را به سرعت و در ابتدای راه کشف می کنند.
4- کنجکاو اهل کشف موضوعات جدید نوآور و فناورانه هستند.
5- هکرهای رشد بسیار همدل می باشند.
6- بسیار آینده نگر و سناریو محور هستند.
7- منطقی و مقاوم هستند.
8- در فرآیندها یکپارچگی را رعایت می کنند.
9- تفکر تجزیه و تحلیل دارند.
10- آزمایش زودهنگام با ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) را سریع پیاده سازی می کنند.
اندازه گیری و پیگیری تلاش های هک رشد کسب و کار
اندازهگیری و ردیابی تلاشهای رشد شما بخش مهمی از هر استراتژی هک رشد برای مشاغل و کسب و کارهای است. بدون ردیابی و اندازهگیری تلاشهایتان، تعیین اینکه چه چیزی کار میکند و چه چیزی نمیتواند دشوار باشد، و نمیتوانید درباره نحوه بهینهسازی استراتژیهای رشد خود برای حداکثر تأثیر تصمیمگیری آگاهانه بگیرید.
<
معیارهای مختلفی وجود دارد که میتوانید برای ارزیابی تلاشهای رشد خود، از جمله ترافیک وبسایت، نرخ تبدیل، تعامل با مشتری و درآمد، آنها را پیگیری و اندازهگیری کنید.
برای شروع ردیابی و اندازه گیری تلاش های رشد خود، ابتدا باید اهداف و مقاصد روشنی را برای کسب و کار خود تعیین کنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام معیارها برای پیگیری مهم هستند و موفقیت کسب و کار شما چگونه به نظر می رسد.
هنگامی که اهداف و مقاصد خود را مشخص کردید، باید ابزار و فناوری را برای پیگیری و اندازه گیری معیارهای خود پیاده سازی کنید. این ممکن است شامل ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics، ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی یا نرم افزار CRM باشد.
مهم است که به طور منظم معیارها و داده های خود را بررسی کنید تا ببینید تلاش های رشد شما چگونه انجام می شود. این موضوع به شما کمک می کند تا روندها و الگوها را شناسایی کنید و تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی بهینه سازی استراتژی های رشد خود برای حداکثر تأثیر بگیرید.
علاوه بر ردیابی معیارهای خود، جمع آوری بازخورد کیفی از مشتریان و سایر ذینفعان نیز مهم است. این می تواند شامل نظرسنجی مشتریان، گروه های متمرکز یا مصاحبه های انفرادی باشد.
با جمع آوری بازخورد کیفی علاوه بر معیارهای خود، می توانید تصویر کامل تری از تلاش های رشد خود داشته باشید و بینش عمیق تری نسبت به مشتریان و سهامداران خود به دست آورید.
به طور خلاصه، اندازهگیری و پیگیری تلاشهای رشد شما بخش اساسی هر استراتژی هک رشد برای مشاغل کوچک است. با ردیابی معیارهای مناسب و جمع آوری بازخورد کیفی، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد نحوه بهینه سازی استراتژی های رشد خود بگیرید و حداکثر تأثیر و رشد را برای کسب و کار خود داشته باشید.
هک رشد در دیجیتال مارکتینگ
در هک رشد، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در اجرای استراتژیها و بهینهسازی فرآیندها دارند. برخی از ابزارهای کلیدی که معمولاً در هک رشد استفاده میشوند عبارتند از:
1- Google Analytics: برای تحلیل رفتار کاربران، ردیابی ترافیک وبسایت و ارزیابی عملکرد کمپینها.
2- Hotjar: برای ضبط جلسات کاربران و نقشههای حرارتی (Heatmaps) جهت درک بهتر از تعامل کاربران با وبسایت.
3- Mixpanel: برای تحلیل دقیقتر تعاملات کاربران و ردیابی رویدادها در اپلیکیشنها و وبسایتها.
4- Optimizely: برای انجام تستهای A/B و چند متغیره، به منظور بهینهسازی صفحات وب و کمپینها.
5- SEMrush: برای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و تحلیل رقبا.
6- Ahrefs: برای تحلیل بکلینکها، کلمات کلیدی و رصد رقبا.
7- Mailchimp: برای اتوماسیون بازاریابی ایمیلی و مدیریت کمپینهای ایمیلی.
8- HubSpot: یک پلتفرم جامع برای اتوماسیون بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، و تحلیل دادهها.
9- Buffer: برای مدیریت و زمانبندی انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی.
10- Zapier: برای اتصال و خودکارسازی فرآیندها بین ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ.
11- Unbounce: برای ایجاد صفحات فرود (Landing Pages) بدون نیاز به کدنویسی و بهینهسازی آنها.
12- Crazy Egg: برای مشاهده نقشههای حرارتی و تحلیل نحوه تعامل کاربران با وبسایت.
13- Kissmetrics: برای ردیابی رفتار کاربر و تحلیل دادهها در طول چرخه عمر مشتری.
14- Intercom: برای تعامل و ارتباط مستقیم با کاربران از طریق چت و پیامهای درونبرنامهای.
استفاده هوشمندانه از این ابزارها به هکرهای رشد کمک میکند تا بتوانند فرآیندها را بهینه کرده و به سرعت به اهداف رشد دست یابند.
ابزارهای هوش مصنوعی (AI) در هک رشد
هک رشد و هوش مصنوعی
ابزارهای هوش مصنوعی (AI) در هک رشد نقش مهمی در بهبود و تسریع فرآیندها ایفا میکنند. این ابزارها به کمک الگوریتمهای پیشرفته و تحلیل دادهها، بهینهسازی استراتژیها و اتوماسیون بسیاری از کارها را امکانپذیر میسازند. در زیر به معرفی برخی از این ابزارها و کاربردهای آنها در هک رشد پرداختهام:
1. ChatGPT و GPT-4 (OpenAI)
کاربرد: این ابزارهای زبانپرداز هوش مصنوعی برای تولید محتوا، پاسخگویی به سوالات مشتریان، و حتی مدیریت پشتیبانی استفاده میشوند. آنها میتوانند به طور خودکار مقالات، ایمیلهای تبلیغاتی، پستهای وبلاگ و پاسخهای چت را ایجاد کنند.
2. Crimson Hexagon
کاربرد: یک پلتفرم تحلیل دادههای اجتماعی که از هوش مصنوعی برای تحلیل احساسات و نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی استفاده میکند. این ابزار به هکرهای رشد کمک میکند تا درک بهتری از نظرات کاربران و روندهای اجتماعی داشته باشند.
3. Persado
کاربرد: این ابزار از هوش مصنوعی برای تولید کپیهای تبلیغاتی و پیامهای بازاریابی موثرتر استفاده میکند. با تحلیل زبانی و احساسی محتوا، Persado میتواند نسخههای بهینهای از پیامها را پیشنهاد دهد که منجر به افزایش نرخ تبدیل میشود.
4. HubSpot AI Tools
کاربرد: HubSpot دارای ابزارهای مختلفی با قابلیتهای هوش مصنوعی است که به تحلیل دادهها، اتوماسیون بازاریابی، پیشبینی روندهای فروش و بهینهسازی کمپینها کمک میکند.
5. Albert AI
کاربرد: این پلتفرم هوش مصنوعی، کمپینهای بازاریابی دیجیتال را به صورت خودکار مدیریت و بهینهسازی میکند. Albert به تجزیه و تحلیل دادهها، بهینهسازی بودجه تبلیغاتی و تخصیص منابع به بخشهای مختلف کمپین کمک میکند تا بهترین نتایج حاصل شود.
6. Cortex
کاربرد: یک ابزار هوش مصنوعی برای مدیریت محتوای بصری در شبکههای اجتماعی. Cortex با تحلیل دادهها و الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهینهترین زمانها و قالبهای محتوایی را برای انتشار پیشنهاد میدهد.
7. ClearBrain
کاربرد: این ابزار از هوش مصنوعی برای پیشبینی رفتار کاربران و شناسایی کاربرانی که احتمال ترک سرویس دارند، استفاده میکند. ClearBrain به هکرهای رشد کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی را بر اساس این پیشبینیها تنظیم کنند.
8. Grammarly
کاربرد: یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای اصلاح و بهینهسازی متون. Grammarly به بهبود کیفیت محتوا و کاهش خطاهای نگارشی کمک میکند، که در نتیجه به بهبود تجربه کاربر و افزایش نرخ تبدیل منجر میشود.
9. Phrasee
کاربرد: این ابزار از هوش مصنوعی برای تولید و بهینهسازی متنهای بازاریابی ایمیلی، تبلیغات و پیامهای تبلیغاتی استفاده میکند. Phrasee میتواند پیامهایی ایجاد کند که بیشترین جذابیت را برای مخاطبان دارند.
10. Lattice
کاربرد: Lattice از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار کاربران و پیشبینی گرایشهای آنها استفاده میکند. این ابزار به تیمهای بازاریابی کمک میکند تا بهتر بفهمند کدام کاربر احتمالاً به مشتری تبدیل میشود و چگونه میتوان این فرایند را تسریع کرد.
این ابزارهای هوش مصنوعی به هکرهای رشد کمک میکنند تا با بهرهگیری از تحلیلهای دقیقتر و اتوماسیون فرایندها، رشد کسبوکارها را تسریع کنند و بهرهوری را به حداکثر برسانند.
می دانید بازاریابی هک رشد چیست؟
می دانید بازاریابی هک رشد چیست؟
هک رشد ترکیبی از خلاقیت در بازاریابی ، تجزیه و تحلیل و مهندسی داده ها ست.
هک رشد یکی از تکنیکهای بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد میتواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود.
در خیلی از اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایتها، بازاریابی محتوا و تستهای A/B استفاده میکنند. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزینهای مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده میکنند به عنوان مثال استفاده از شبکههای اجتماعی و بازاریابی_ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روشهای خالقهای رشد است.
خلق رشد برای استارتاپها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که در اصول تئوری_ناب (Lean) آمدهاست که: «اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بیانبی همه از روشهای خلق رشد استفاده کردهاند.
هک رشد ترکیبی از خلاقیت در بازاریابی ، تجزیه و تحلیل و مهندسی داده ها ست.
هک رشد یکی از تکنیکهای بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد میتواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود.
در خیلی از اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایتها، بازاریابی محتوا و تستهای A/B استفاده میکنند. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزینهای مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده میکنند به عنوان مثال استفاده از شبکههای اجتماعی و بازاریابی_ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روشهای خالقهای رشد است.
خلق رشد برای استارتاپها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که در اصول تئوری_ناب (Lean) آمدهاست که: «اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بیانبی همه از روشهای خلق رشد استفاده کردهاند.
تعریف هک رشد
تعریف هک رشد
هک رشد مجموعه ای از تکنیکهاییاست که با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای کلیدی برای فروش بیشتر محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
هک رشد استراتژی و تاکتیک هایی است که به کار برده می شود تا به یک هدف رسیده و آن هدف هم فقط “رشد” است.
هک رشد، آزمایش کردن کانالهای مختلف بازاریابی و فروش (Sales and Marketing Channels) در جهت توسعه محصول/خدمات و بازار است، به شکلی که به بیشترین کاربر، مشتری راغب و درآمد برسیم.
همانطور که در همه این تعاریف می بینیم، همه آنها در یک چیز مشترک هستند: “تلاش برای رسیدن به رشد”.
این تلاش با آزمایش و تحلیل روش های مختلف و در نهایت انتخاب یک یا دو روش برای اجرا، بدست می آید. نتیجه این آزمایش ها، رشد استارتاپها، کسبوکارها و یا محصولات (خدمات) میباشد.
برای جزئیات بیشتر و درک بهتر هک رشد به مقاله “هک رشد Growth Hacking” مراجعه فرمایید.
هک رشد به سمت شمال کسب و کار شما هدفگیری میکند!
زمان را از دست ندهید…
هک رشد مجموعه ای از تکنیکهاییاست که با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای کلیدی برای فروش بیشتر محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
هک رشد استراتژی و تاکتیک هایی است که به کار برده می شود تا به یک هدف رسیده و آن هدف هم فقط “رشد” است.
هک رشد، آزمایش کردن کانالهای مختلف بازاریابی و فروش (Sales and Marketing Channels) در جهت توسعه محصول/خدمات و بازار است، به شکلی که به بیشترین کاربر، مشتری راغب و درآمد برسیم.
همانطور که در همه این تعاریف می بینیم، همه آنها در یک چیز مشترک هستند: “تلاش برای رسیدن به رشد”.
این تلاش با آزمایش و تحلیل روش های مختلف و در نهایت انتخاب یک یا دو روش برای اجرا، بدست می آید. نتیجه این آزمایش ها، رشد استارتاپها، کسبوکارها و یا محصولات (خدمات) میباشد.
برای جزئیات بیشتر و درک بهتر هک رشد به مقاله “هک رشد Growth Hacking” مراجعه فرمایید.