نماد سایت بلاگ رشد ستاره شمالی

قیف بازاریابی مدل AIDAR

قیف بازاریابی مدل AIDAR دکتر سعید میرزائی

قیف بازاریابی مدل AIDAR

مدل AIDAR در بازاریابی:

مدل آیدار (AIDAR) که قبل از آن بنام مدل آیدا (AIDA) یاد می شد، به AIDAR توسعه یافت. قیف بازاریابی مدل AIDAR یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های بازاریابی است. البته مدل جدیدتری نیز در بازاریابی نسل ۴ (بازایابی آنلاین) که به دیجیتال مارکتینگ نیز معرفی شده که در مقالات آتی به آن می پردازیم.
در این مدل به فرآیند مسیری که هر مشتری از آشنایی و آگاهی برند تا خرید و پس از خرید، طی می کند، می پردازد. بنابراین این مدل به بازاریابان، فروشندگان و مدیران بازاریابی و فروش کمک می کند تا تصویر بهتری از فرایند خرید مشتری داشته باشند.
مراحل این مدل به شرح ذیل می باشد:

۱-آگاهی (Awareness):

در این مرحله از قیف بازاریابی مدل AIDAR، مشتری از برند، محصول و یا خدمات شما آگاه شده و در گام اول نزدیک شدن به خرید نزدیک می شود.

۲-علاقه (Interest):


در این مرحله نیز مشتری از مزایای و مشخصات محصول یا خدمات شما آگاه شده و در صورتیکه این مشخصات برای او مزیتی نسبت به دیگر برندها و رقبای شما داشته باشد و یا برای او ایجاد کرده باشد، علاقمند به تحقیق بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر از محصول و یا خدمات شما خواهد شد. درواقع در این مرحله مشتری یک گام دیگر به شما و خرید نزدیکتر می شود.

۳-تمایل (Desire):

این مرحله از قیف بازاریابی مدل AIDAR، یک مرحله رفتاری است. مشتری که در معرض دریافت پیام‌های گوناگون ومشابهی قرار دارد، باید با تاکتیک هایی که شما در استراتژی های بازاریابی ایجاد می کنید، برند شما را ترجیح دهد. در واقع در این مرحله مشتری از نظر عاطفی، احساسی و ذهنی باید با محصول و برند شما ارتباط برقرار کند تا تمایل زیادی به داشتن محصول یا خدمات شما در درون او ایجاد گردد.

۴-اقدام (Action):

پس از ترقیب و ایجاد تمایل عاطفی و ذهنی در ذهن و درون مشتری، در این مرحله از قیف بازاریابی مدل AIDAR، مشتری اقدام به خرید و یا هر فعالیت دیگری که مورد نظر شما می باشد مثل عضویت در سایت، خبرنامه و یا دانلود اپلیکیشن شما و … می‌نماید. بنابراین شما در این مرحله به نتیجه درست مفهوم بازاریابی و فروش که خرید محصول شما است، رسیدید.

۵- حفظ و نگهداری (Retention):

پس از اولین خرید توسط مشتری اینجا کار شما بعنوان مدیر و متخصص بازاریابی تمام نشده است. در این مرحله از قیف بازاریابی مدل AIDAR با استفاده از استراتژ یهای خدمات پس از فروش و ایجاد یک رابطه بلند مدت با مشتری و تعاملی به روش بازاریابی مشارکت‌جویانه (Engagement marketing) باید رضایت مشتری را جلب و او را به یک مشتری وفادار تبدیل کرد.

نویسنده: دکتر سعید میرزائی